Wyjechaliśmy we wtorek 12 kwietnia 2011 o godzinie 7 spod szkoły, a już około 15 mogliśmy się zakwaterować w  jednym z kilku akademików na osiedlu studenckim w Słubicach. Tamtejsze domy studenckie przeznaczone są dla studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza studiujących w Collegium Polonicum(www.cp.edu.pl) w Słubicach oraz studentów Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Otrzymaliśmy miejsca w części hotelowej, w kilkuosobowych segmentach mieszkalnych wyposażonych we wspólną kuchnię i łazienkę. Po południu udaliśmy się w towarzystwie miłej przewodniczki na zwiedzanie najpierw  Collegium Polonicum położonego tuż nad Odrą, następnie zaś przeszliśmy przez pobliski most do Frankfurtu, gdzie zwiedziliśmy centrum miasta. Wieczorem po kolacji w osiedlowej restauracji mogliśmy przygotować się do czekających nas nazajutrz kolejnych atrakcji.

Rankiem  13 kwietnia w środę wyruszyliśmy w podróż autokarem do akwaparku „Tropical Islands” położonego pośród rozległych nizinnych krajobrazów Brandenburgii. Ten nowoczesny kompleks rekreacyjny mieści się w imponującej wielkości hangarze o wymiarach 360x210x107m i oferuje moc różnorodnych atrakcji od zwykłej kąpieli poczynając, a na locie balonem kończąc. (szczegóły: http://www.tropical-islands.de/pl/goscie.html). Odprężeni i zrelaksowani przejechaliśmy po południu autokarem do Berlina, gdzie pan przewodnik oprowadził nas po centrum stolicy Niemiec (zobaczyliśmy między innymi  nowy główny dworzec kolejowy stolicy Berlin Hauptbahnhof (drugi co do wielkości dworzec w Europie), nowoczesny gmach Urzędu Kanclerskiego w dzielnicy rządowej, Reichstag, Bramę Brandenburską, Salę Koncertową na placu Żandamerii, Checkpoint Charlie oraz Plac Poczdamski i gmach Filharmonii Berlińskiej). Niestety, deszcz i chłód oraz zmęczenie uniemożliwiły dalsze zwiedzanie, zatem wróciliśmy wieczorem do Słubic.

Czwartek 14 kwietnia przeznaczony był na udział w Dniu Otwartych Drzwi na Europejskim Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie (www.europa-uni.de). Przydzielony naszej grupie sympatyczny opiekun zaprowadził nas do jednego z uczelnianych budynków do tzw. Auditorium Maximum, gdzie, wraz  ze sporą grupą liczacą kilkuset uczestników z różnych regionów Polski wysłuchaliśmy najpierw mowy powitalnej rektora uczelni, a następnie zapoznano nas z poszczególnymi wydziałami: prawa, kulturoznawstwa oraz nauk ekonomicznych. Szczególną uwagę zwróciła zabawna w formie prezentacja wydziału prawa przedstawiona jako… danie kulinarne (zwłaszcza szacowny pan doktor praw przebrany za kelnera). Wyczerpani kilkugodzinnym przesiadywaniem w auli z przyjemnością spożyliśmy podczas przerwy obiad w stołówce studenckiej, a po zakończeniu prezentacji mieliśmy jeszcze trochę czasu na zakupy w pobliskich Einkaufszentren.

W piątek 15 kwietnia rano wyjechaliśmy do Berlina dla odmiany pociągiem. Był to wprawdzie zwykły RE (Regional Express), ale sunął przyjemnie cicho, bez stuków i wstrząsów. Zaczęliśmy zwiedzanie tym razem od placu Aleksandra, widzieliśmy m. in. słynną Wieżę Telewizyjną, Katedrę Berlińską, Wyspę Muzeów, aleję Unter den Linden, Nową Wartownię (odpowiednik naszego Grobu Nieznanego Żołnierza), Uniwersytet Humboldtów oraz Operę Państwową. O wszystkich oglądanych obiektach barwnie opowiadał uczestnikom pan przewodnik, nie szczędząc anegdot i ciekawostek. Następnie przejechaliśmy kolejką miejską (S-Bahn) z legendarnego dworca Friedrichstraße do niemniej legendarnego Bahnhof Zoo, skąd udaliśmy się pod Kościół Pamięci (Gedächtniskirche). Po dłuższej chwili spędzonej w pobliskich Warenhäuser i Einkaufszentren (przede wszystkim KaDeWe) powróciliśmy do Frankfurtu wygodnym składem Regional Express, oglądając jeszcze raz z okien pociągu znane już „Sehenswürdigkeiten” Berlina. A z Frankfurtu znów pieszo przez most do Słubic, skąd po  obiadokolacji wyruszyliśmy autokarem w drogę powrotną do domu.

Myślę, że  można uznać wycieczkę za udaną, zamierzone cele zostały bowiem zrealizowane, a obfitość różnorodnych przeżyć, wrażeń i spostrzeżeń oraz doświadczeń pozostanie w pamięci uczestników na dłużej.