W ramach lekcji historii i społeczeństwa 8.10 oraz 15.10.2013 r. nasza klasa wraz z p. Martyną Rękorajską wybrała się na spacer po Piotrkowie zorganizowany przez Dominika Mironiuka.

Pierwszym punktem zwiedzania był kościół pw. św. Jakuba "FARA", przy którym usłyszeliśmy legendę o ukrywającym się w dzwonnicy Władysławie Łokietku. Następnie przeszliśmy ul. Farną, aby zobaczyć tablice z herbami dawnych piotrkowskich cechów. Najwięcej czasu spędziliśmy w Cerkwi pw. Wszystkich Świętych, o której dowiedzieliśmy się co nieco od ks. Jana Jakimiuka. W piotrkowskiej świątyni prawosławnej większość klasy była po raz pierwszy, a trzeba przyznać, że zdecydowanie warto zobaczyć jej przepiękne wnętrze. Kolejne miejsce, przy którym się zatrzymaliśmy to „Krzywda”, czyli miejski deptak/park Jana Pawła II. Wracając powoli do szkoły weszliśmy na teren „Centrum Idei Ku Demokracji”, a w Rynku Trybunalskim poznaliśmy dzieje „Hotelu Litewskiego”, czy Piotrkowa, jako tymczasowej stolicy Polski. Na tym zakończyliśmy pierwszy dzień spaceru.

Tydzień później zaczęliśmy od lekcji muzealnej z p. Piotrem Gajdą w piotrkowskim zamku królewskim, czyli tak naprawdę pałacu wieżowym. Po obejrzeniu eksponatów udaliśmy się do obecnej siedziby biblioteki miejskiej, w której zobaczyliśmy jedyną zachowaną ścianę z malowidłem po dawnej synagodze, a na tyłach najstarszy piotrkowski cmentarz żydowski – kirkut.
Ostatnim punktem naszej wycieczki była wizyta w Centrum Informacji Turystycznej, gdzie  pobraliśmy darmowe materiały, a niektórzy skusili się na zakup gadżetów związanych z miastem.

Ta niecodzienna lekcja historii okazała się doskonałym uzupełnieniem naszej wiedzy o Piotrkowie,  który miał wpływ na kształtowanie się polskiego parlamentaryzmu.