Wyjechaliśmy autokarem we wtorek 20 maja 2014 o godzinie 7.30 spod szkoły, a już około 16 zakwaterowaliśmy się w akademiku na osiedlu studenckim w Słubicach. Tamtejsze domy studenckie przeznaczone są dla studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza studiujących w Collegium Polonicum (www.cp.edu.pl) w Słubicach oraz studentów Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Otrzymaliśmy miejsca w części hotelowej, w kilkuosobowych segmentach mieszkalnych wyposażonych we wspólną kuchnię i łazienkę. Po południu udaliśmy się na krótki spacer po Słubicach, następnie zaś przeszliśmy przez pobliski Most Przyjaźni do Frankfurtu, gdzie zwiedziliśmy centrum miasta.

Rankiem 21 maja w środę wyruszyliśmy pociągiem z Frankfurtu w podróż do stolicy Niemiec. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od dworca, na którym wysiedliśmy, czyli od Dworca Głównego (Hauptbahnhof), drugiego pod względem wielkości w Europie (po Lipsku) i największego dworca typu wieżowego na świecie. Następnie oglądaliśmy panoramę miasta z przeszklonej kopuły (Reichstagskuppel) budynku parlamentu RFN. Po obejrzeniu Bramy Brandenburskiej (Brandenburger Tor) i pomnika Ofiar Holokaustu (Holocaust-Mahnmal) przeszliśmy na plac Poczdamski (Potsdamer Platz), gdzie mieliśmy chwilę wytchnienia i czas na posiłek w pobliżu Sony-Center. Po południu kontynuowaliśmy spacer przez historyczne centrum Berlina słynną aleją Unter den Linden, przez Wyspę Muzeów (Museumsinsel), gdzie na dłużej zabawiliśmy w Starej Galerii Narodowej (Alte Nationalgalerie) oglądając zbiory dziewiętnastowiecznego malarstwa i rzeźby, aż do placu Aleksandra (Alexanderplatz).

Następnego dnia kontynuowaliśmy zwiedzanie Berlina autokarem (East Side Gallery, Gedenkstätte Berliner Mauer, wizyta w Naturkundemuseum, gdzie oprócz największego złożonego szkieletu dinozaura brachiosaurus można było zobaczyć również dobrze zachowany skamieniały okaz archaeopteryxa), a po południu udaliśmy się do akwaparku „Tropical Islands” położonego 60 km na południe od Berlina, gdzie pozostaliśmy do wieczora. Kompleks rekreacyjny mieści się w imponującej wielkości hangarze o wymiarach 360x210x107m i oferuje moc różnorodnych atrakcji od zwykłej kąpieli poczynając, a na locie balonem kończąc. (szczegóły: http://www.tropical-islands.de/pl/goscie.html).

Następny dzień przeznaczony był na podróż pociągiem do Poczdamu, gdzie zobaczyliśmy m. in. stare miasto, a w nim tzw. „dzielnicę holenderską” oraz najstarszą część rokokowego kompleksu parkowo-pałacowego Sanssouci ze słynnymi ogrodami tarasowymi. Po południu odwiedziliśmy zachodnią część Berlina wokół Kościoła Pamięci (Gedächtniskirche): kompleks Europa-Center, największy i jeden z najstarszych domów towarowych w Europie Kaufhaus des Westens oraz reprezentacyjną aleję Kurfürstendamm, ponadto zobaczyliśmy jeszcze legendarny Checkpoint Charlie i przejechaliśmy się jedną z najstarszych (U2 z 1902 roku) linii stołecznego metra.

Ostatni dzień przeznaczony był tylko na spakowanie sie i powrót do Piotrkowa, dokąd pomyślnie dojechaliśmy około godziny 16.20. Kierownikiem wycieczki była p. K. Bąkowicz, opiekunowie to p. R. Gaj, p. J. Stańczak i p. J. Kozłowski, natomiast autokarem kierował sympatyczny pan Zbigniew. Mimo kilku niespodziewanych splotów zdarzeń, wycieczka przebiegła pomyślnie i bezpiecznie, a uczestnicy - miejmy nadzieję - zachowają na długo w pamięci miłe wspomnienia.